Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) svojim vyhlásením,
že Slovensko je „dlhodobo jedinou krajinou EÚ, ktorá pri úhrade ústavnej zdravotnej starostlivosti nepoužíva DRG systém a nereguluje ceny“, de facto konštatuje, že je nekompetentný.
Je to len ďalšie potvrdenie toho, že úrad nepozná úlohy, ktoré ma plniť a že jeho vedenie nemá ani len základnú kompetenciu byť vo svojej pozícii. Tu sú jednotlivé fakty:
Ak Úrad konštatuje, že Slovensko nepoužíva DRG systém a nereguluje ceny, tak musíme dopovedať, že za zavedenie DRG bol až donedávna zodpovedný ÚDZS. Zároveň zrejme tá istá inštitúcia netuší, že už niekoľko rokov pôsobí Riadiaci výbor pre DRG (do predminulého roka riadený práve ÚDZS), ktorý stanovuje základné sadzby DRG, ich konvergenciu, case mix indexy a iné. Netvrdíme, že súčasný systém je ideálny, preto dlhodobo požadujeme aby sa upravil podľa vzoru z Nemecka a nie podľa slovenských deviácií. To všetko však mohol práve úrad napraviť. Zároveň platí, že vykazovanie výkonov do zdravotných poisťovní je na základe DRG, základných sadzieb a pod., aj keď sú platby zastropované paušálnymi platbami. Podobne ako v Nemecku, odkiaľ sme systém prevzali a kde sa chodíme už niekoľko rokov učiť ako funguje. Podobný študijný pobyt by sa hodil aj vedeniu ÚDZS.
Súhlasíme s kritikou ÚDZS na adresu vlády, keďže aj v Programovom vyhlásení vlády sa uvádza: „Vláda SR zabezpečí optimálne nastavenia a úplnú funkčnosť DRG úhradového mechanizmu s pripočítateľnými položkami“. Mala by však byť výrazne adresnejšia, hlavne keď vedenie ÚDZS bolo dosadené práve súčasnou vládou.
Ak ÚDZS kritizuje systém paušálnych platieb, tak musíme konštatovať, že proti tomuto systému boli práve nemocnice ANS. Naopak, MZ SR a ÚDZS nás presvedčili o jeho zavedení. Z pohľadu COVID krízy však tento systém zachránil Slovenské zdravotníctvo. Vie si niekto predstaviť, ako by dopadli nemocnice, keby mali byť platené za posledné 2 roky len na základe výkonov a pritom samotný štát vydal nariadenia, že kvôli COVID pacientom nesmieme prijímať iných pacientov a teda nemôžeme robiť iné výkony? V racionálnej snahe pomôcť ťažko chorým pacientom s COVID 19 by väčšina nemocníc neprežila, nedokázala by uhradiť svoje bazálne fungovanie a vďaka geniálnemu nápadu ÚDZS by sme tu nemali takmer žiadnu nemocničnú starostlivosť. Ďalší prejav neznalosti Úradu s katastrofálnymi potencionálnymi následkami.
A úplná perlička na záver – porovnávať náklady zdravotníckych zariadení ako spravodlivé kritérium ich fungovania je už naozaj absolútna neznalosť. V praxi by to znamenalo, že nemocnice s predraženými nákupmi, prezamestnanosťou, plytvaním a korupčnými kauzami by mali byť vnímané ako tie úspešnejšie či lepšie fungujúce. Ak odmenou za zlé hospodárenie má byť navýšenie zdrojov na ich ďalšie neadresné míňanie, v tom prípade budeme svetovým unikátom a zdravotnícka mafia bude otvárať znovu šampanské.
Na záver a na predstavu o úprimnej snahe riešiť problémy nemocníc v rozsahu kompetencií ÚDZS stačí uviesť jeden fakt. Napriek opakovaným žiadostiam ANS o stretnutie s predsedníčkou ÚDZS sme nedostali od jej nástupu do funkcie (apríl 2021) ani jeden termín.
(ANS je dobrovoľným, zamestnávateľským, záujmovým, nepolitickým a nezávislým združením združujúcim 79 malých a stredných nemocníc a iných zdravotníckych zariadení. Zdravotnícke zariadenia združené v ANS zamestnávajú cca 28 000 zamestnancov.)